Afgelopen weekend ging ik met een vriendin een dag weg met aansluitend een hotelovernachting zodat we konden (uit)slapen zonder wakker te worden van onze baby’s. LUXE en goed voor mijn hormonen ;)!

Sauna
Zaterdag gingen we naar één van de mooiste sauna’s van Nederland (niet alleen mijn mening ;)). Thermen Berendonck. We wisselenden het zoutwaterbad af met verschillende sauna’s en het zwembad. Na een heerlijke klankschalensessie werd het tijd om naar de stilteruimte te gaan en eindelijk een tijdschrift of boek te lezen.

We liepen vol goede moed naar boven en wat zien we tot onze verbazing? Er staat een rij. Een HELE lange rij. Er liggen mensen te slapen op stoelen (?) in de wachtruimte en mensen dringen letterlijk voor om een bed te bemachtigen.

Wij werden beide stil en zeiden tegen elkaar: “Wat triest dat al deze mensen gewoon één ding willen: stilte en slapen”. We zagen vervolgens dat mensen soms uren doorbrachten in die ene ruimte en dus letterlijk betalen om in een stille ruimte te kunnen zijn.

Wij kwamen tot de conclusie dat dit genoeg genoeg over de maatschappij waar we in leven en HOE ONTZETTEND ongezond deze voor ons is.

Slaapproblemen voorkomen?
Wil jij voorkomen dat je een dag in een stilteruimte nodig hebt om er weer ’tegenaan te kunnen’? Kijk eens of je de volgende dingen toe kan passen:

  • Sta op vaste tijden op en ga op vaste tijden slapen;
  • Neem een lauwe/koude douche in de ochtend zodat je lichaam goed wakker wordt;
  • Zorg voor 20 minuten blootstelling aan direct daglicht direct na zonsopkomst;
  • Drink geen cafeïne op nuchtere maag en neem het niet in na 14 uur in de middag; dit belast je stresssysteem. Let op: veel theesoorten bevatten theïne, dit is praktische hetzelfde als cafeïne.
  • Sport bij voorkeur drie tot vier uur voor het slapen niet meer. Je wil je circadiaans ritme volgen, waarin je overdag actief bent en ’s avonds in de rust komt. Door overdag veel te zitten en in de avond actief te zijn, kan dit ritme ontregelen. Dit kan veel lichamelijke klachten veroorzaken.
  • Eet gedurende 10 tot 12 uren tijdens de avond/nacht niks. Hierdoor komt je lichaam tot rust;
  • Dim de lampen, zorg voor warm licht, demp het geluid en breng de kamertemperatuur omlaag in de avond. Hierdoor komt de productie van melatonine op gang en kom je beter in slaap;
  • Heb je moeite met inslapen? Neem een warme douche 60-90 minuten voor het slapen;
  • Slaap in een goed verduisterde kamer. Hierdoor komen je lichaam en geest tot rust en zal je beter slapen.

Ben jij je altijd vermoeid? Voel jij je niet energiek of heb je elke dag moeite met opstaan? Of heb je één of meer van onderstaande klachten? Dan is er sprake van hormonale disbalans!
Buikklachten (prikkelbare darm syndroom), huidproblemen (eczeem, psoriasis of anders), frequentie miskramen, uitblijven van een zwangerschap, PMS/PMDD, problemen rondom of tijdens de menstruatie, Problemen met in- of doorslapen, stemmingswisselingen, depressieve gevoelens, concentratieproblemen of moeizaam afvallen.

Als hormoontherapeut en verpleegkundig specialist (Msc.) breng ik de complementaire en reguliere zorg samen waardoor ik jouw klacht onderzoek vanuit een breder perspectief. Ik kan je dus zeker bij deze klachten helpen!

Wil je weten wat ik voor je kan betekenen? Plan dan hier gratis kennismaking in via deze link! 🌸

Aanbevolen artikelen

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *